Pagina's

Translate

dinsdag 2 augustus 2011

Vrijdag 29 juli 2011

Route: Gideabruck, Umea, Vindeln. Totaal: 153 km
Zon op: 3:32 uur
Zon onder: 22:02 uur
Mijn dag begon niet geweldig. Ton was zoals gewoonlijk vroeg op (half zeven of zoiets….) en ik ging er om een uurtje of half acht uit. Toen ik me gewassen en aangekleed had, deed ik de schuifdeur van de camper open en stak mijn hoofd buiten de deur om te kijken waar Ton zat, want hij zoekt uiteraard altijd een plekje in de zon uit. Omdat de camper nogal scheef naar voren stond, gleed de schuifdeur hard weer dicht, tegen de zijkant van mijn gezicht aan. Ik zag sterretjes……………… Ik ging eerst maar eens zitten met een koud washandje tegen mijn gezicht en ik bedacht me dat dit morgen wel weer aardig blauw zou zijn. Mijn gezicht heeft het wel erg te verduren de laatste tijd. Eerst natuurlijk al mijn onfortuinlijke val plat op mijn gezicht tijdens ons personeelsuitje en nu dit weer. Maar goed, morgen ziet het er waarschijnlijk niet uit, maar het had weer erger kunnen zijn. Mijn bril moet trouwens wel van een erg goede kwaliteit zijn, want dit heeft hij, net als de val van vier weken geleden ook weer overleefd! (Specsavers (en ik heb geen aandelen)).
In Umeå zijn we weer eerst naar het Toeristenbureau gegaan en daar kregen we enkele tips over bezienswaardigheden in de buurt. De eerste die we gingen bezoeken was een openluchtmuseum, Gammlia, waar we erg van onder de indruk waren. Je kon niet alleen het leven in de negentiende en twintigste eeuw beleven, maar er waren op het terrein ook twee musea. In het ene museum was er een tentoonstelling over moderne fotografie en in het andere waren er tentoonstellingen over de zeehondenjacht (zielig), de begintijd van de spoorwegen (interessant) en er stond ook een boot tentoongesteld waar je zelfs een kijkje op mocht nemen (leuk). Absoluut de moeite waard om te bezoeken als je eens in de buurt bent. Het is volgens de TomTom slechts 2100 km van Gouda vandaan en de snelste route duurt 23 uur en één minuut! De toegang is gratis……
Zweden is een land met veel wild; we hebben regelmatig herten en rendieren gezien. Eergisteren echter zagen we voor het eerst in ons leven twee elanden; we waren hier stil van, want dat hadden we tijdens onze vorige twee reizen naar Noorwegen en Zweden nog niet meegemaakt. Gisteren bleef het slechts bij een dode das en een overstekende veldmuis, maar ja, je kunt niet elke dag geluk hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten