Pagina's

Translate

donderdag 28 juli 2011

Woensdag 27 juli 2011

Route: Multra, Veda, Örnsköldsvik. Totaal 223 km.
Zon op: 3:41 uur
Zon onder: 22:03 uur
Vandaag hebben we een toeristische route langs de oostkust van Zweden gereden; in één woord “prachtig”. Het gebied heet de Hoge Kust en het is sinds 2000 een Werelderfgoed. In 8000 jaar is het land hier 286 meter omhoog gekomen en het gebied komt nog steeds met 8 mm per jaar omhoog. Over een paar honderd jaar zullen er nog meer zeearmen verdwenen zijn en er is land voor in de plaats gekomen. Krijgen de Zweden met hun dunbevolkte land nóg meer ruimte tot hun beschikking en ze hoeven er niet eens iets voor te doen zoals de Nederlanders. Wij moesten b.v. de Zuiderzee nog droogleggen om wat ruimte te winnen en zij krijgen het gewoon in hun schoot geworpen met hun zeven miljoen inwoners en hun dertien keer grotere land. Hier krijg je gewoon het Calimerogevoel bij, toch?

Zweden is een prachtig land en hoe noordelijker we komen, hoe mooier het wordt. We hebben vandaag ook nog halverwege onze toeristische autoroute een prachtige wandeling gemaakt in een natuurreservaat. Al met al hebben we het weer erg naar onze zin!




1 opmerking:

  1. Hi luitjes,

    ik wist niet dat jullie weer te volgen waren, tot Sofie het vanmorgen tegen me zei. Weer een beetje pech las ik, maar weer goed onderweg begrijp ik. Zweden ben ik nog nooit geweest, wel veel over gelezen. Van het weekend ga ik Aat z'n album brengen wat ik over de barbeque gemaakt heb, ik vind het erg leuk geworden. Jullie zien het wel als je weer in L. bent. Groeten, Cor

    BeantwoordenVerwijderen