Pagina's

Translate

maandag 13 augustus 2012

9 t/m 12 augustus 2012


Route: Pakosc, Poznan, Frankfurt a/d Oder, Berlijn, Lingen, Emmen, Warten, Apeldoorn, Lunteren. Totaal 1262 km.
Zon op 9 augustus in Pakosc : 5.33 uur
Zon onder: 20.41 uur
Zon op 12 augustus in Lunteren: 6.14 uur
Zon onder: 21.10 uur

Eigenlijk wilden we hier een paar dagen blijven, want de camping is fantastisch, de omgeving prachtig en er is hier een hoop te doen en te zien, maar het is genoeg geweest. Het plan was om in Polen o.a. ook nog steden als Gdansk en Krakau te bezoeken, maar ik weet zeker dat ik er niet meer van kan genieten en dat zou ontzettend jammer zijn, want zeker een stad als Krakau schijnt nog vele malen mooier te zijn dan Warschau. Ik wil die steden weer met frisse vakantieogen kunnen bekijken, we gaan daarom nog een keer terug naar Polen om alles te bewonderen wat we nu laten liggen. We moeten trouwens wel naar huis, want de hagelslag is op. Nee gekheid, ik mis mijn kinderen, mijn familie, mijn vrienden en het meeste mis ik Jaade en Nina; straks weten ze niet eens meer wie opa Ton en oma Elly zijn ………

Op weg naar huis dan maar, eerst nog over de rommelige Poolse wegen, die zó vol met schreeuwerige reclameborden staan dat je daardoor de boodschap niet meer ziet. Ook in Duitsland nemen we niet de Autobahn maar de provinciale wegen, want dan zie je ook nog iets van het landschap. Het is na ruim een maand in Estland, Letland, Litouwen en Polen een verademing om niet meer te hoeven slalommen om de gaten in het wegdek en de huizen en tuinen zien er in Duitsland  ook weer allemaal zo verzorgd uit. Wat ook opvallend is dat de mensen vriendelijk zijn en je in winkels en op campings gedag zeggen. We kunnen ook weer met mensen communiceren en we begrijpen wat er op de reclameborden staat die we onderweg tegenkomen. Nu lijkt het alsof ik het niet naar mijn zin gehad heb, maar dat is absoluut niet het geval. Als je op vakantie bent is het fijn om gewoontes en gebruiken in andere landen te leren kennen, maar aan het einde van de vakantie is het ook weer heerlijk om naar huis te gaan en je dan te realiseren wat een heerlijk leven wij eigenlijk hebben en daar ben ik dan ook heel erg dankbaar voor.

De afgelopen tien weken hebben wij 10.544 km gereden en dat deed ons campertje op 924,06 liter diesel, dat is bijna 1 op 11,5 en dat terwijl het toch een oud beestje van 16 jaar oud is. Hij heeft ons niet in de steek gelaten; oké, we moesten drie keer naar een garage, maar een lekke band, een kapot ventiel en een “lamme” koplampschakelaar zijn natuurlijk kleinigheden op zo’n afstand en kun je ook niet voorkomen.

Onze CampingGaz-besparende maatregelen zijn ook succesvol geweest! We hebben het gered en doen zelfs nog steeds met onze eerste gasfles! In landen waar je geen CampingGaz kunt krijgen kun je meestal wel gebruik maken van een keuken op de camping (zou het e.e.a. misschien met elkaar te maken hebben? ;)) en dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan: afwassen, koffie zetten, koken,  enz. enz. Het werd gewoon een sport om zo min mogelijk gas te gebruiken.

Als jullie ooit van plan zijn naar de Baltische Staten of Polen te gaan, wil ik je één goede raad geven, doe dit niet zonder navigatiesysteem! Jullie hebben kunnen lezen hoe wij ons een ongeluk hebben gezocht in die landen en ik had een enorme spijt dat we niet die uitbreiding op de TomTom aangeschaft hadden.

Onze superlange vakantie zit er op en zoals altijd heb ik weer met heel erg veel plezier deze weblog bijgehouden en ik wil jullie bedanken voor de vele reacties, zowel via de weblog, als e-mail, facebook of sms. Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten