Pagina's

Translate

donderdag 29 mei 2014

Dinsdag 27 mei 2014

Route: Gdynia, Gdansk, Elblag, Tolknicko. Totaal 140 km.

Toen we wakker werden vanmorgen stormde en regende het en de temperatuur was gekelderd naar 12 graden! Na ruim een week prachtig zonnig weer, was dit wel even wennen vanmorgen. Maar het is ideaal weer voor een stadswandeling door Gdansk.

Nadat we van de week de prachtige stad Poznan bekeken hadden, zei ik al dat het zeker tot Gdansk zou duren voordat we weer de “wow-factor” zouden ervaren. Nu heb ik een probleem, want hoe zou je de overtreffende trap van de “wow-factor” moeten beschrijven? Ik denk dat het centrum van Gdansk een van de mooiste stadscentra is die ik ooit gezien heb! Het prachtige raadhuis, de Maria Basiliek en de markt met zijn “Amsterdamse” gevels. Deze Nederlandse bouwstijl komt door handelsbetrekkingen tussen Nederland en Polen in de zeventiende eeuw. Tijdens die periode zijn veel Nederlandse kunstenaars en architecten in Gdansk werkzaam geweest en hebben hun stempel op de bouwstijl gedrukt. De gevels zijn zó kleurrijk en zó prachtig gedecoreerd met gevelstenen en sculpturen, dat je niet weet waar je kijken moet. Zou ik deze vakantie nog iets mooiers te zien krijgen? Ik betwijfel het, maar wie weet….


We staan nu op een camperplaats aan de noordkust in het plaatsje Tolknicko en kijken uit op de binnenzee en de landtong die voert naar de Russische enclave Kaliningrad. De zon schijnt inmiddels weer, maar het stormt ontzettend, zeker windkracht 10. We hebben een prachtig uitzicht op de zee met enorme schuimkoppen. De zwanen, meeuwen en een ooievaar hebben moeite om tegen de wind in te vliegen, maar wij zitten heerlijk knus in ons campertje. 

1 opmerking: