Pagina's

Translate

vrijdag 29 april 2011

Donderdag 28 april 2011

Route: Sachseln, Sarnen, Stans, Altdorf, Wassen, Andermatt, St. Gotthardtunnel (17 km), Biasca, Bellinzona, Locarno. Totaal 176 km.
De mensen die onze route goed in de gaten houden, zien dat we tot en met Andermatt dezelfde weg terug hebben genomen die we eergisteren ook gereden hebben. Dit was noodzakelijk omdat er nog steeds enkele passen afgesloten zijn. De meeste passen gaan in mei weer open.
We gaan eerst naar het dorpje Fluëli Ranft, waar Broeder Klaus (zie gisteren) geboren is. Het ligt boven op een berg en het dorpje bestaat uit een kerkje, een supermarkt, verschillende hotels en het geboortehuis van Broeder Klaus. Het is echt Zwitsers, met alpenweiden waarin hier en daar een chalet staat en de klingelende koeienbellen. De Milkareclame is er niets bij.
Nadat we in dit dorpje rondgekeken hadden, gingen we op weg naar het zuiden. Het is nog steeds erg bewolkt en de meeste bergen zitten verstopt in een dik wolkendek; erg jammer, want we zien weinig van de omgeving. Gelukkig was dit eergisteren anders, want toen hebben we enorm kunnen genieten van het uitzicht. Vandaag rijden we voornamelijk op de grote weg en we schieten dus lekker op. Om een uur of twaalf zijn we al bij Bellinzona en hebben daar een middeleeuws kasteel bezocht, Castle Grande.
Dit kasteel staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. In eerste instantie zag ik mezelf niet al die eeuwenoude, uitgesleten trappen opklimmen, want ik heb nogal last van mijn knie, maar tot onze grote verbazing was er een lift die ons naar boven bracht! Een bezoek aan dit kasteel is absoluut de moeite waard.
Na het bezoek aan het kasteel gingen we op weg naar de camping. We hadden er vanmorgen al een uitgezocht en de coördinaten ingevoerd in de TomTom. Binnen tien minuten waren we op de plaats van bestemming en begonnen we aan een heerlijk relaxt middagje (in de camper, want het regent voor het eerst in de vakantie. Zitten we bijna in Italië………)!

1. Wat een hoop sneeuw nog zeg. Prachtig. Wat is er met je knie? Ik hoop dat het snel over gaat.
    Vandaag is de trouwerij van William en Kate. Ik heb zitten kijken. Mooie jurk. De hoeden van de gasten zijn verbijsterend. Slagschepen, zeker twee stoelen, en hele kleintjes net bonbonnetjes.
    Misschien kun je ergens nog wat zien.
    Bijna in Italie. Jullie zijn al bijna 14 dagen weg. Nog een hele fijne tijd en veel mooi weer.

2. Zo Luitjes,
    Het gaat lekker zo te lezen. Indrukwekkend zo'n hoge sneeuwwal, wat is het toch een mooi land. Jaren geleden ben ik ook in het zuiden van Zwitserland geweest, lekker ijs eten in Ascona. Ik zit nu in de trein naar Lunteren. Heb Wil net in Utrecht op de trein naar Keulen gezet. Morgenochtend om half zes vliegt ze vandaar naar Griekenland naar haar vriendin. Zal wel een rustig weekendje worden. Sofie zit ook nog in Tjechië. Nou veel plezier maar weer verder ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Groet, Cor

3. O jongens watveen heerlijke verhalen. Mijn zwitserhart gaat weer helemaal open! Hoop dat het nog droog wordt want de omgeving van Locarno (en inderdaad lekker ijs in Ascona) is schitterend. Heerlijk dat gezwerf van jullie. Geniet ervan!