Pagina's

Translate

vrijdag 20 juni 2014

Dinsdag 17 juni 2014

Route: Dresden, Leipzig, Halle, Sangerhausen. Totaal 219 km.


Zoals we gisteren al van plan waren, zijn we vanmorgen teruggegaan naar de Frauenkirche in Dresden. Ton heeft de toren van de koepel beklommen, maar de wentel- en steile trappen waarvoor gewaarschuwd werd, heb ik als “bijna-bejaarde” met pijnlijke knieën en voeten maar aan me voorbij laten gaan. Ik bekijk de foto’s van Ton wel…. Om twaalf uur was er een gebedsdienst met orgelmuziek van Vivaldi en werd er het Onze Vader in het Duits gebeden (gelukkig kregen we de tekst erbij ;-)) en daarna werd er uitleg gegeven over de geschiedenis van deze kerk. Nu is ons Duits niet heel erg goed, maar we begrepen er genoeg van voor een zeer leerzaam uurtje! We vroegen ons gisteren o.a. af waarom er zoveel zwarte stenen aan de buitenkant van de kerk zaten; hadden ze het niet goed schoongemaakt? Nee, de reden was dat toen in 1993 een begin gemaakt werd met het opruimen van de brokstukken van het bombardement van februari 1945, er gekeken werd welke stenen nog gebruikt konden worden voor de reconstructie. De “hergebruikte” stenen hebben ze zwart gelaten om symbolisch de geschiedenis een gezicht en een functie te geven. Een ander interessant aspect vonden we de schenking van het gouden kruis op de toren van de kerk door de Hertog van Kent namens het Britse volk. Was dit een “goedmakertje” voor het geallieerde bombardement van 1945 waarbij de Frauenkirche twee dagen na het bombardement als gevolg hiervan toch ineenstortte? Leuk om over te filosoferen toch?

We hebben na het bezoek aan de Frauenkirche ook nog een mooie rondwandeling over de brug en door de stad gemaakt en om twee uur vertrokken we richting Nederland. De TomTom gaf aan dat we 689 km van Lunteren zaten, maar wij vinden dat te ver rijden voor één dag (ik hoor sommige mensen lachen….), maar wij doen rustig aan en doen dit in twee dagen. Morgen zal ik weer een samenvatting van onze reis op de weblog zetten, met alle statistiekjes die ik natuurlijk weer heb bijgehouden (mijn tic) en alle hoogte- en “diepte”-punten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten