Pagina's

Translate

vrijdag 13 juni 2014

Woensdag 11 juni 2014

Route: Krakow, Mogliany, Wadowice, Oswiecim. Totaal 81 km.

Vandaag zijn we naar Auschwitz en Birkenau geweest. Ik ben er nog helemaal stil en ontdaan van. Je gaat er van uit dat je alles over dit vernietigingskamp al in documentaires en films hebt gezien, maar als je daar zelf loopt en van de gids de details hoort en met eigen ogen de omstandigheden ziet waarin mensen hier als beesten zijn behandeld en vernietigd, dan gaat dit echt je verstand te boven. Toen ik hier rondliep en me voorstelde hoeveel angst en wanhoop hier geheerst heeft en hoeveel tranen er gevloeid moeten hebben, dan krijg je de brok in je keel niet weggeslikt. Het is onvoorstelbaar wat de nazi’s hier hebben aangericht in dit grootste van hun vernietigingskampen. Ik dacht altijd dat het voornamelijk joden en zigeuners waren die hier omgebracht zijn, maar het waren ook niet-joodse Polen, Tsjechen, Hongaren en Russen die hier zijn omgekomen. De gids vertelde dat de reden hiervoor was, dat deze Slavische volkeren moesten verdwijnen om ruimte te maken voor Duitsers die de inwoners zouden worden van het nieuwe, grote Duitsland. Hier in Auschwitz en Birkenau zijn anderhalf miljoen mensen, voornamelijk joden, vermoord in de gaskamers. Maar er zijn hier ook medische experimenten op mensen uitgevoerd en massasterilisaties en er waren martelkamers en mensen werden uitgehongerd en opgehangen en geëxecuteerd. In de drieënhalfuur durende rondleiding hebben we zó ontzettend veel verschrikkelijke dingen gehoord en gezien dat ik hier pagina’s over vol zou kunnen schrijven, maar ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat als je ooit in het zuiden van Polen bent, dan zou je hier naar toe moeten gaan als eerbetoon en ter nagedachtenis aan de anderhalf miljoen mensen die hier zijn omgebracht.


1 opmerking:

  1. Dit is inderdaad één van die plekken waar ik, hoe gruwelijk ook wat er gebeurd is, nog eens naar toe wil.

    BeantwoordenVerwijderen