Pagina's

Translate

dinsdag 17 juni 2014

Maandag 16 juni 2014

Route: Opole, Wroclaw, Dresden. Totaal 345 km.


Ton heeft vanmorgen uitgeslapen; hij stond pas om zes uur op i.p.v. vijf uur of half zes! Omdat we niet op een camping stonden, moest ik blijven liggen totdat Ton klaar was met wassen en aankleden. Ons campertje is nl. zó klein dat je dit echt niet met zijn tweeën tegelijk kunt doen. Toen ik om kwart voor zeven klaar was met mijn ochtendritueel hebben we ontbeten en om acht uur reden we al weg; op naar Dresden. 
Om twee uur stonden we op een camperplek op 500 meter afstand van het oude centrum van Dresden. We hebben een eerste verkennend rondje gedaan en o.a. de Frauenkirche bezocht! Deze kerk is in februari 1945 door het geallieerde bombardement verwoest en in 1993 is er pas een begin gemaakt met het opruimen van de brokstukken om de reconstructie mogelijk te maken en in 1994 is de eerste steen voor de reconstructie gelegd. Dit kon niet eerder omdat de voormalige Oost-Duitse politiek en ideologie dit verbood. Als je de kerk binnenkomt weet je niet wat je overkomt, ik heb nog nooit zoiets moois gezien en dan te bedenken dat het een protestante kerk is die normaalgesproken niet opvallen door uitbundige decoraties. Morgen gaan we terug om met een gids een rondleiding door de kerk te krijgen, want we willen veel meer details horen en zien.


1 opmerking:

  1. Hoi Lijkt mij mooi Dresden. Wat ik begreep, zijn jullie op de terugreis. Nou we missen jullie en zijn benieuwd naar jullie verhalen want we hebben niet alles gelezen. lfzzzz van ons2

    BeantwoordenVerwijderen