Pagina's

Translate

vrijdag 20 juni 2014

Woensdag 18 juni 2014

Route: Sangerhausen, Leipzig, Halle, Kassel, Dortmund, Arnhem, Lunteren. Totaal 487 km.

We zijn weer thuis! De terugreis ging erg soepeltjes over de Duitse Autobahn. Geen files, om de beurt rijden (ja, ik doe het nog steeds!) en de camper heeft zich ook prima gehouden. We hebben de hele vakantie geen enkel technisch probleem gehad.

Het was een geweldige vakantie! We hebben erg mooie dingen gezien en zijn voor ons doen dan ook ontzettend cultureel bezig geweest. We hebben kerken, kastelen en (openlucht)musea bezocht maar ook veel trieste herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog gezien waarbij Auschwitz en Birkenau heel erg veel indruk gemaakt hebben en op mijn netvlies blijven zitten. Het landschap viel ons in het noorden en oosten tegen, maar daarentegen was het zuiden prachtig! De Karpaten met het Tatragebergte  zijn erg spectaculair en van een ongekende schoonheid. We kunnen ook weer een land “bijschrijven” op ons lijstje van Europese landen die we bezocht hebben. Wij genieten nl. erg van het reizen met ons campertje door al die landen en dan de verschillende culturen zien en ervaren.

Zoals jullie van mij gewend zijn krijgen jullie nog even de totalen en gemiddelden….. We hebben 5907 km gereden en dat deed het campertje op 448,63 liter diesel; dat is een keurige 1 : 13. We zijn precies een maand weggeweest van 18 mei tot 18 juni en we hebben deze 31 dagen op 27 campings of camperplaatsen gestaan waarvan 10 keer op een gratis camperplaats of ergens op een vrij kampeerplekje. De campings zijn in Polen erg goedkoop en dat mag ook wel, want het is allemaal wel heel erg “basic” en dan druk ik me voorzichtig uit! De duurste camping in Polen was 60 zloty (15 euro), maar er waren er ook bij van 20 zloty. We hebben in elk geval gemiddeld voor € 7,08 per nacht gekampeerd! Alle prijzen liggen trouwens een stuk lager dan in Nederland. Je verlaat een supermarkt met een tas vol boodschappen en met een blik van verbazing op de kassabon en uit eten gaan is helemaal een lachertje. We hadden bijvoorbeeld een keer allebei een gerecht met een goed stuk vlees, frites, warme groente en een salade, een wijntje en twee halve liters bier en dat kostte ons 15 euro. Dat ben ik bijna al kwijt als ik in Nederland in mijn eentje ga lunchen met twee kopjes cappuccino erbij! Zo kun je tenminste nog eens een keertje extra uit eten gaan... ;-)

Ik heb het weer erg leuk gevonden om deze vakantie de weblog bij te houden en hoop dat jullie het ook leuk vonden om onze belevenissen en ervaringen te lezen. Tot de volgende keer!


Groetjes,
Elly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten