Pagina's

Translate

dinsdag 19 juni 2012

Dinsdag 19 juni 2012

Route: Hedenäset, Lupio, Overtorneå, Pello, Pajala. Totaal  151 km.
Zon op: 0.20 uur
Zon onder: 0.31 uur

In Nederland zal ik nooit meer zal klagen over muggen! Mijn hemel, het is niet normaal meer zoveel muggen als hier zitten. Wat dat betreft is het maar goed dat het regenachtig weer is, want je zou niet buiten kunnen zitten. Als je hier in de buurt al partytenten ziet staan in tuinen, dan zijn ze allemaal voorzien van muskietengaas en dat is absoluut geen overbodige luxe!

Vanmorgen zaten we bijna op de Poolcirkel en zoals jullie kunnen zien, overlappen de zonsop- en zonsondergangstijd elkaar al. Ik ben benieuwd wat mijn gps morgen aangeeft als we boven de Poolcirkel zijn aangekomen. We hebben vanmorgen de Lupioberg beklommen. Het is een berg waarvan de Zweedse kinderen denken dat daar de Kerstman woont en vanwaar je op de top heel mooi de Middernachtzon kunt zien. Helaas is het bewolkt en regenachtig, want anders waren we er vanavond weer naar teruggegaan. Er is nl. een mooie camperplaats halverwege de berg waar je kunt overnachten, maar met deze bewolking heeft het geen zin.

Na de Lupioberg hebben we in Overtorneå het prachtige kerkje uit de zeventiende eeuw bezocht. Er staat hier een houten beeld van Madonna uit de 15e eeuw. De oorspronkelijke kerk dateerde uit 1482 maar werd in 1605 door springvloed en ijs verwoest. Het Madonnabeeld werd jaren later teruggevonden langs de oevers van de rivier en is het pronkstuk van de kerk. Het orgel uit de 16e eeuw is het oudste nog steeds in gebruik zijnde orgel in Zweden.

We staan nu een paar dagen op een camping bij Palaja, net als gisteren aan de Zweedse kant van de grensrivier met Finland. Vrijdag en zaterdag gaan we hier in deze streek de Midzomernachtfestiviteiten bezoeken. We hebben nu weer internet en ook niet onbelangrijk, we kunnen weer een paar dagen koken! ;)