Pagina's

Translate

maandag 11 juni 2012

Zaterdag 9 juni 2012


Route: Lönsboda, Tingsryd, Växjö, Vimmerby, Kisa en een klein stukje verder
Totaal 283 km.
Zon op:  4.15 uur
Zon onder: 21.48 uur

Vanmorgen om 5.40 uur werden we wakker van de vogels en de zon scheen zo ons campertje binnen. Om een uur of half negen vertrokken we om alleen maar kleine weggetjes te rijden, want we willen zoveel mogelijk zien van het landschap.
De kathedraal van Växjö is één van de mooiste kerken die ik gezien heb. De kerk is vaak gerestaureerd en bij de laatste restauratie hebben ze veel moderne kunstwerken van glas toegevoegd. Het altaar is ontroerend mooi; ik kon er naar blijven kijken.

Het was prachtig weer vandaag en we wilden niet te laat naar een kampeerplekje uit gaan kijken om nog lekker van de zon te kunnen genieten. Maar de Wet van Murphy trad in werking…….. Hier volgt een opsomming van de gebeurtenissen:
  • We krijgen een lekke voorband
  • Ton probeert de bouten van het wiel los te draaien, maar die zijn niet los te krijgen omdat die door de garage met een machine (momentsleutel) zijn vastgezet
  • De regen komt ineens met bakken uit de hemel; er zitten zelfs hagelstenen tussen
  • Omdat de auto op de krik staat, kunnen we niet schuilen in de camper
  • Ik bel de pechhulpdienst in Nederland, maar we zitten in de middle of nowhere en ik heb geen bereik met mijn telefoon (nieuw toestel, duur abonnement……)
  • Het is zaterdagmiddag, professionele hulp zal dus moeilijk te krijgen zijn
  • Ik ga hulp vragen bij een (erg verwaarloosd) huis waar de kerstverlichting voor de ramen brandt, maar het is onbewoond
  • Ton z’n simpele Nokiaatje (zéker vier jaar oud) heeft wel bereik (!?), maar is prepaid, dus bellen naar Nederland gaat niet zonder de stress van het opraken van beltegoed
  • Na drie vergeefse telefoontjes met de pechhulpdiensten in Nederland en Zweden gaat Ton op zoek naar een andere oplossing. Hij vindt een stuk ijzeren pijp tussen de enorme rotzooi bij het verwaarloosde huis en krijgt met heel erg veel moeite de bouten toch los
  • Uiteindelijk na anderhalf uur (!) rijden we weer weg
  • We vinden weer een mooi vrij kampeerplekje aan een meer; de zon schijnt inmiddels (letterlijk en figuurlijk)
Ik heb toch zó’n geweldige man! Hij weet altijd alles op te lossen. Zelfs Mr. Murphy krijgt hem er niet onder………………


2 opmerkingen:

  1. Haha, ik zie het voor me. Nu kunnen jullie er waarschijnlijk ook wel om lachen, maar op het moment niet. Pap, wat ben je toch een held!!

    BeantwoordenVerwijderen