Pagina's

Translate

donderdag 28 juni 2012

Extra uitleg over de muggen en de rendieren

Het is nu donderdagmiddag en ik zit nu in de receptie van een camping vlakbij de Russische grens. Het is stervenskoud, het heeft vanmiddag gesneeuwd, maar daar zal ik morgenochtend een foto van op de weblog zetten. Je gelooft het gewoon niet. Het is nu net even boven het vriespunt!!!!!

Een aantal mensen had een vraag over mijn uitleg over de muggen en de rendieren. Ik zal nog een poging doen om het uit te leggen. Voordat het zomer is, leven de rendieren heel erg verspreid door de enorme grote gebieden hier. Jonge rendieren worden in het voorjaar geboren en die moeten geoormerkt worden. In de zomer barst het hier van de muggen en daar hebben de rendieren erg veel last van en dan zoeken ze elkaar op, want dicht bij elkaar hebben ze veel minder last van de muggen. Alle eigenaren van de rendieren komen nu bij elkaar en ze kijken welk jong de moeder volgt. Aan het oormerk van de moeder kunnen ze zien welke jonge rendieren van hen zijn. De muggen hebben er dus voor gezorgd, dat de rendieren bij elkaar gedreven worden en zijn dus de natuurlijke herders. Ik hoop dat mijn verhaal zo iets duidelijker is.

1 opmerking:

  1. Dus Elly dicht tegen Ton aankruipen: Helpt én tegen de kou én tegen de muggen. Groetjes en sterkte vanuit een
    -sorry- zonnig Lunteren.

    BeantwoordenVerwijderen