Pagina's

Translate

vrijdag 22 juni 2012

Woensdag 20 juni 2012


Geen route; nog een dagje op de camping in Pajala
Zon op: --.—
Zon onder --.—

Zoals jullie aan de zonsop- en zonsondergangstijden  kunnen zien hebben we het punt boven de Poolcirkel bereikt, waar de zon niet meer ondergaat. Mijn gps geeft alleen nog maar streepjes aan. Helaas is het bewolkt, zodat we het fenomeen niet kunnen vastleggen, maar ik weet zeker dat dat van de week nog wel gaat gebeuren.

Vandaag was het de hele dag ontzettend slecht weer; koud (slechts acht graden), regen en gure wind. In de camper zitten we met de kachel aan (draait niet op gas, maar op diesel van de brandstoftank). We zijn met regenjassen aan naar Pajala gelopen om boodschappen te doen en om mijn bril te laten repareren. Ik had nl. ’s ochtends na het douchen mijn toilettas bovenop mijn bril gezet en die kon daar niet tegen. Gelukkig had het stadje Pajala een piepklein optiekje, waar ze zo vriendelijk waren om de boel (gratis) te repareren.

Toen we terugliepen naar de camping en ons campertje daar zagen staan, kreeg ik net zo’n gevoel als ik vroeger had toen we met René en Sandra op fietsvakantie waren. Zo’n gevoel van opperste tevredenheid met het idee dat we met zó weinig ruimte, toch alles bij ons hebben dat nodig is om enkele weken of maanden te (over)leven. Op de zes vierkante meter die we nu tot onze beschikking hebben, bezitten we:
  • een auto met airco en navigatiesysteem
  • zithoek met vier zitplaatsen (twee comfortabele fauteuils en een bank + tafel)
  • centrale verwarming
  • ringverwarming
  • panoramazicht
  • radio + cd-speler met vier speakers
  • slaapkamer
  • badkamer met wastafel en toilet
  • open keuken met kookeiland en ingebouwde koelkast
  • werkkamer met computerapparatuur en fotolab
  • garderobekast met hang- en leggedeelte
  • bibliotheek met 25 boeken
  • vliering met opbergruimte voor kleding voldoende voor drie maanden (zomer- + winterkleding)
  • levensmiddelenvoorraad
  • drankvoorraad (bier en wijn voor zes weken Scandinavië)
  • tank met 50 liter schoon water en een vuilwatertank van 70 liter
  • gasvoorraad voor (hopelijk) drie maanden
  • schuifdeur naar het terras met wisselend uitzicht (bos, zee, meer, rivier, hei, caravans)
  • tuinameublement met zonnescherm en verplaatsbare zijwand
  • twee fietsen
  • gereedschap
Kunnen jullie je nu voorstellen hoe intens gelukkig wij zijn met dit ingenieuze apparaat? Je kunt leven op zes vierkante meter; waar heb je eigenlijk nog een huis voor nodig? ;)  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten