Pagina's

Translate

maandag 9 juli 2012

Maandag 9 juli 2012


Route: Savonlinna, Mikkeli, Kouvola. Totaal 251 km.
Zon op: 3.55 uur
Zon onder: 22.40 uur

Onze maandagse pechgevallen bleken in het kader van “drie keer is scheepsrecht” te vallen, want vandaag zijn we zonder kleerscheuren doorgekomen!

Vandaag hebben we niet veel bijzonders gedaan, daarom wil ik iets vertellen over de  Finse taal. Het Zweeds, Noors en Deens is niet te verstaan, maar als je die talen fonetisch leest, is het redelijk te begrijpen. Het Fins is een heel ander verhaal. Onderweg zijn er slechts vijf woorden die je begrijpt, nl.: hotelli, posti, grilli, kioski en apteekki. Alle andere woorden die je op borden tegenkomt, zijn volslagen onbegrijpelijk. Het heeft dagen geduurd voordat we begrepen dat elke stad wel degelijk een centrum had, want we kwamen wel regelmatig borden met “Keskusta” tegen, maar we dachten dat dit de tweede stad van Finland was na Helsinki, want we kwamen dat bord wel erg vaak tegen! Wat denk je van “Moniviljaviipaleet Täysjyväviljasta”; dit staat op de zak van het brood. In de keuken van een camping kwam ik de volgende tekst tegen:” Ruokatavaroiden Säilytys Keittokatoksessa Kielletty”. Ik nam aan dat het zoiets betekent als: “Wilt u de keuken na gebruik netjes achterlaten?”, maar ik kan me hier ernstig in vergissen. Ik ben benieuwd wat we in de Baltische Staten en Polen allemaal op taalgebied zullen meemaken (of missen). Wordt vervolgd………….. 

1 opmerking:

  1. Terrible! Het is al moeilijk om op te schrijven. Misschien iets voor WF?? Ik heb een talencomputer gekocht, echter daarop staan Eng.Duits, Frans, Spaans, Russisch, Pools, en Tsechisch. Ik heb aan Jan en Lotte jullie blogspot adres gegeven. Zij vonden het leuk om jullie te volgen. Jan heeft de heg tussen jullie weer netjes geknipt en is hier regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen