Pagina's

Translate

maandag 9 juli 2012

Zaterdag 7 juli 2012


Route: Liperi, Savonlinna
Zon op:  3.31 uur
Zon onder:  22.47 uur

Met pijn in ons hart hebben we onze vrije kampeerplek achtergelaten. Op weg naar Savonlinna, waar het oudste middeleeuwse kasteel van Scandinavië staat. We hadden er al veel over gelezen en waren erg nieuwsgierig. Om half twaalf waren we al op een camping, zo’n acht kilometer buiten de stad. We hadden dus nog tijd genoeg om op de fiets naar het stadje te gaan. Acht kilometer in Savonlinna staat echter qua inspanning (voor mij) gelijk aan 80 kilometer in Nederland! Mijn hemel, toen ik alleen nog maar de camping af was, dacht ik al dat ik er in bleef. Een helling van zo’n 12, 13% benam me letterlijk de adem en ik moest afstappen en de heuvel verder oplopen! Voordat we het stadje bereikt hadden, gebeurde me dit nog een paar keer en ik wist het toen weer zeker: voor mij geen fietsvakanties in andere landen dan Nederland!!!!!!!!!!!!! Oké, de hellingen naar beneden waren een beloning, want snelheden van ruim 40 km per uur waren geen uitzondering en dat vind ik dan ook weer eng!

In Savonlinna hebben we vandaag een sightseeingtour in een rondvaartboot gemaakt (hoe diep kun je toeristisch gezien zinken?) en hebben we het kasteel al aan de buitenkant kunnen bewonderen en morgen gaan we het kasteel in, alhoewel ik nog niet weet of we weer met de fiets gaan of dat we de camper zullen aanslingeren.

2 opmerkingen:

  1. 40 km per uur!!! Doe je wel je helm op dan ;-) Na zo'n klim snap ik dat je in een boot stapt! Je wordt oud mam, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, El....12/13% stijgingspercentage is zoiets als de Alpe d'Huez dus schaam je niet. Dat is iets voor wielrenners met een racefiets. Maar wel koddig hoe je het beschrijft. Ik zie je al mopperend met rood hoofd op die fiets zitten en er naast lopen. Ik herken dit zooooo!!!

    BeantwoordenVerwijderen