Pagina's

Translate

donderdag 5 juli 2012

Woensdag 4 juli 2012


Route: Suomussalmi, Kuhmo, Nurmes. Totaal 245 km.
Zon op: 2.30 uur
Zon onder: 23.46 uur

Vanmorgen waren we van plan om een kasteel en een klooster te bezoeken. Plannen maken is leuk, maar ze spontaan wijzigen is nog veel leuker. Eerst kwamen we een heel bijzonder oorlogsmonument tegen, een enorm terrein vol met grote keien. Onze nieuwsgierigheid was gewekt en het bleek een monument te zijn ter nagedachtenis aan de Winteroorlog die van november 1939 tot januari 1940 hier uitgevochten werd. Het Russische leger was Finland binnengevallen en in 105 dagen zijn er toen duizenden doden gevallen. De keien symboliseren de slachtoffers en in het midden van dit terrein staat een toren met 105 klokken, voor elke dag van die oorlog één, die zachtjes in de wind klingelen. Heel erg indrukwekkend!



’s Middags kwamen we een bord tegen waarop  een berensafari werd aangekondigd. Dat leek ons wel wat! We moesten een behoorlijk eind van onze geplande route af, maar dat hadden we er wel voor over, want als we dan geen eland tegenkomen, dan maar een beer, toch? We hebben het uiteindelijk toch maar niet gedaan, want we zouden een hele nacht in een observatiehut moeten zitten in de hoop dat er een beer bereid zou zijn om zich te laten zien. Nu weet ik 100% zeker dat ik echt niet een hele nacht wakker kan blijven en als ik dan ook nog vertel dat dit geintje 190 euro per persoon zou kosten, dan begrijpen jullie wel waar ik voor 380 euro liever de nacht doorbreng. Inderdaad, in een hotel met bubbelbad, een bed van 2,5 meter en roomservice! Ik zet daar dan wel een dvd’tje op met een natuurfilm over wilde beren, want dan weet ik ook nog eens zeker dat ik ze zal zien.......

1 opmerking:

  1. Inderdaad helemaal niets voor jullie om een nacht in een hutje te zitten, wachtend op een beer, die je niet eens kunt zien, want het is donker!!! Haha. oh nee, dat is het natuurlijk niet bij jullie!
    Ik zie het helemaal voor me. Ook jullie reactie en verlangen naar een echt bed (!), bubbelbad en roomservice. Ik snap dat je geen geld uitgeeft aan zo'n safari. Ik zou het denk ik niet eens doen als ik er geld voor zou krijgen. Erg saai en zeer slaapverwekkend!
    Hoe is het verder.
    Al plannen morgenochtend (ik lees dit op zondagavond en het is wellicht weer tijd voor een bezoek aan de garage).
    Veel plezier verder.
    XX

    BeantwoordenVerwijderen