Pagina's

Translate

vrijdag 20 juli 2012

Woensdag 18 juli 2012


Route: Toila, Jöhvi, Kuremäe,Tartu. Totaal 169 km.
Zon op: 4.34 uur
Zon onder: 22.04 uur

Vandaag hebben we in Kuremäe de prachtige kathedraal en het klooster van Pühtitsa bezocht. Het klooster is gebouwd op de plaats waar in de 16e eeuw een boer een verschijning van de Heilige Maagd zag. Het is het enige oosters-orthodox klooster in de Baltische Staten. Er wonen nog zo’n 100 nonnen die op het land en in de tuinen van het klooster werken en iconen en andere religieuze voorwerpen maken. Je betreedt daar echt een andere wereld. Ik denk dat de bezoekers allemaal orthodox zijn, want ze zijn tot tranen toe geroerd als ze de kathedraal betreden. Alle vrouwen hebben óf een sjaal om, of ze hebben er een bij zich om hun haar te bedekken als ze naar binnen gaan. Ja en daar sta je dan in je spijkerbroek met je fleecejack met (gelukkig) een capuchon. Die heb ik toen maar opgezet, ik weet niet of dat voldoende was, of dat het misschien nog oneerbiediger was, heren moesten nl. hun hoed afzetten. Maar goed, mijn bedoeling was goed en ik ben niet weggestuurd.

Toen we in Tartu bij de VVV het adres van een camping vroegen, kregen we er twee. We gingen naar de dichtstbijzijnde, maar konden geen camping vinden want we zaten midden in een woonwijk. We bleken echter wel goed te zitten, want de camping was gewoon in de achtertuin van een woning! Er stond al een camper, maar wij pasten er nog wel bij met dat kleintje van ons. Dit is toch grappig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten